:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
جمعه، ۲۴ آذر ۱۳۹۶
:: English Section
P نگاه منتقد
نمايشگاهي كه بايد برود

Kazem Barabadi كاظم برآبادينمايشگاه بين‌المللي تهران، فضايي است در كانون توجه صنعتگران،حرفه‌مندان، محققين، دانشجويان و ... فضايي چند هكتاره كه غرفه‌هاي گوناگون آن محلي براي به نمايش گذاشتن آخرين فناوري‌هاي رشته‌هاي گوناگون صنعتي، تجاري و ... است. اما ديد مديريت شهري، نگاهي تيزبينانه است كه سطح كلان را در منظور نظر خود دارد، نمايشگاه را نقطه كور ازدحام جمعيت و گره‌اي ترافيكي مي‌بيند كه يا بايد فكري براي انتقال آن به نقطه‌اي ديگر كرد و يا در آن را بست و به انتظار معجزه نشست! اين درگيري مديريتي موضوع نخ‌نما شده‌اي است كه از دوران شهرداري كرباسچي بر دوش تصميم‌گيران عرصه شهري سوار شده و در زمان رياست‌جمهوري وقت به اوج خودش رسيده و گه‌گاه در طي طريقش شاهد افت و خيزهاي بعضا سياسي بوده است. اما راهكاري كه جامع و كامل و قاطع باشد براي اين نقطه چند هكتاره ارائه نشده است، تا رسالت به دست شهردار جديد و گروه همكارش افتاد تا آنها چه كنند و چه تدبيري بيانديشند ...

احمدي‌نژاد در روزهاي اول رياست‌جمهوري با تاكيد بر تعطيلي نمايشگاه فرصت را غنيمت شمرد تا راه تنفسي به اين بخش از سيستم بازرگاني و تجاري كشور بدهد كه چاره‌انديشي‌ها را به يك سو روانه كند و در پايان كار قرار شد اين محوطه چهل ساله به كرانه‌هاي درياي مملو از جمعيت تهران عزيمت كند و در ساحل شهر جديد آفتاب (در كنار جاده‌ تهران - قم) عمر دراز خود را ادامه دهد.اما در طي اين پروسه وزارت بازرگاني با ارسال تيم كارشناسي خود (كه از وزارت مسكن و شهرسازي بودند) خواست جوانب كار را بررسي كند تا بلكه مانع از اين انتقال مكان شود. اين گروه با بررسي‌هاي خود (كه بيشتر حول محور ترافيك آن منطقه مي‌گشت) دريافتند كه ترافيك اطراف نمايشگاه را دو عامل ايجاد مي‌كنند، اول گره‌هاي ترافيكي، كه در اثر بر پايي نمايشگاه در خيابان‌هاي اطراف ايجاد مي‌شوند و دوم عدم كارايي راه‌ها، محورهاي ارتباطي و مسيرهاي اصلي اطراف نمايشگاه.

فارغ از نتايجي كه اين هيات تحقيق در بررسي‌هايشان گرفته‌اند بايد گفت كه حل معضل ترافيكي كه حول نمايشگاه (چه در زمان برگزاري مراسم‌ها و چه در غير اين زمان‌ها) به وجود مي‌آيد با افزايش ميزان دسترسي‌ها قابل حل نيست چرا كه در فضاي محدود اطراف اين نقطه تجاري، واحدهاي مسكوني و محله‌هايي قرار گرفته‌اند كه تمام درها را به سوي اين توسعه اجباري مي‌بندند و تازه‌ اين در حالي است كه توزيع وسائل حمل و نقل عمومي و خدمات پيرامون و واسطه آن بي‌هيچ كم و كاست انجام شود. ايجاد چه قابليت‌هايي به واقع مي‌تواند انجام 60درصد سفرهاي درون شهري به مقصد نمايشگاه را حل كند و از آن حجم ترافيكي وحشتناك كه در ساعات آغازين باز شدن نمايشگاه شاهد آن هستيم بكاهد!

بايد بپذيريم كه اگر به فرآيند تغيير مكان نمايشگاه از ابتدا به سكون با ديد سياسي نگريسته نمي‌شد، كش‌مكش‌هاي بيهوده اين تغيير (كه لااقل پاسخگويي در دل‌هاي شمال شرق نشينان تهران است) را به تعويق نمي‌انداخت. سياست‌گذاران اين تغيير مكان ميمون هم در پي آن هستند تا با روشن كردن دلايل اين تغيير، در پيگيري آن كوشا شوند.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری