:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
جمعه، ۳ آذر ۱۳۹۶
:: English Section
P نگاه منتقد
چالش های فراروی آموزش دانشجوی شهرسازی در مقطع کارشناسی

آموزش دانشجو در مقطع کارشناسی شهرسازی از مرحله ی آزمایشی گذشته و وارد فاز پذیرش انبوه شده بطوریکه تنها در دانشگاههای دولتی با رشد 30 درصدی نسبت به سال گذشته به مرز 400 نفر در سال رسیده ست. علیرغم این ،آموزش شهرسازی در مقطع کارشناسی با چالش های جدی روبرو شده ست:

۱- برنامه آموزشی و سرفصل دروس پیشنهادی در مقطع لیسانس نیاز با بازنگری دارد. لازم است ضعف برنامه های آموزشی از نظر محتوایی ، ارتباط ضعیف بحث های آموزشی با حوزه های اجرایی و تصمیم گیری و ناهماهنگی دانشگاههای مجری آموزش شهرسازی مورد چالش قرار گیرد و یک انطباق حداقلی با موضوعات روز و نظام آموزش شهرسازی در کشورهای دیگر بوجود آید. در این میان ضرورت یک ارزیابی جامع از راه اندازی رشته شهرسازی در کشور بخصوص با توجه به بین رشته ای بودن رشته شهرسازی و مشکلات ناشی از ناهماهنگی بین دیسیپلین های مختلف به چشم می خورد.

2- ملاک اعطای مجوز پذیرش دانشجوی لیسانس چیست؟ آیا شایسته ست که درمواردی یک دانشگاه بدون داشتن حتی یک عضو هیات علمی ثابت در رشته شهرسازی و یا در دانشگاه دیگری تنها به صرف حضور یک فوق لیسانس شهرسازی در لیست هیات علمی اقدام به پذیرش دانشجوی کارشناسی شهرسازی (بالغ بر 50 نفر در هر ورودی) نمود؟ آیا هیچ نهاد نظارتی بر اخذ مجوز و متعاقب آن نحوه ارائه دروس و کیفیت و محتوای برنامه درسی ارائه شده نظارت دارد؟

3- با توجه به روند رو به افزون پذیرش دانشجوی لیسانس چه تمهیداتی برای تامین هیات علمی متخصص اندیشیده شده ؟ در حالی که دانشگاههای مجری پذیرش دانشجو حداقل نیمی از کرسی های هیات علمی گروه های شهرسازی به اساتید با مدرک و تخصص نامرتبط تعلق دارد از طرفی دیگر تعدادی از پژوهشگران دوره دکتری دانشگاه تهران در پشت درهای بسته دانشگاههای پذیرش کننده برای جایابی و تعیین محل خدمت آتی معطل مانده اند.

4- با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی انتظار می رود که ظرفیت پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی (بخصوص در مقطع دکتری) افزایش یابد. آیا بهتر نیست وزارت علوم از طریق طرح پذیرش دانشجوی دکتری مشترک با دانشگاههای معتبر خارجی – همانند برخی رشته های خاص دیگر - قدری به اشتیاق علاقمندان به ادامه تحصیل پاسخ دهد. متاسفانه در همین راستا اخیرا اعزام معدود نخبگان به کشورهای حوزه آمریکای شمالی و بریتانیا متوقف شده و این در حالی ست که نزدیک به 70% از سهم تولید علم در زمینه مطالعات شهری مربوط به همین کشورها ست.

5- کمبود کتاب درسی برای دانشجویان معضل دیگری است چرا که وضعیت بازار نشر و کتاب در حوزه شهرسازی بشدت آشفته و نابسامان است. در حالی که دهها جلد کتاب با محتوای عمدتا مشابه عرضه شده در بسیاری از شاخه های تخصصی همانند مدلسازی و الگوسازی ، حمل و نقل درون شهری ، حقوق شهری ، برنامه ریزی چشم اندازها ، اکولوژی شهری و … تقریبا هیچ منبع مناسب به زبان فارسی وجود ندارد و کثیری از کتابهای مرجع جهانی هنوز به بازار کتاب و ادبیات شهرسازی کشور ما وارد نشده اند. شایسته است حمایت لازم صورت گیرد تا گروهی از هیات علمی متخصص بصورت یک ماموریت ویژه در مدت زمان مشخص به ترجمه یا تالیف کتاب درزمینه های که کمتر کار شده بپردازند.

6- سازمان سنجش اموزش کشور علیرغم گذشت قریب به 20 سال از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد هنوز نتوانسته یک بانک سئوال تخصصی و آبرومندانه در رشته شهرسازی ایجاد کند. نگاهی به آزمون های قبلی موید تکراری بودن سئوالات ، تکیه صرف بر محفوظات ، سطحی نگری و غلط های فاحش علمی در موارد متعدد است که جای تاسف دارد. لازم است کنکور ارشد با لحاظ مطالب ارائه شده در مقطع کارشناسی مورد بازنگری اساسی قرار گیرد.

۷- در حالی که رشته هایی همانند مدیریت اجرایی ، زمین شناسی ،ژنتیک ، گیاه پزشکی ، اصلاح نباتات و ... با نسبت بسیار کمتری به هندسه و علوم دقیقه با پیشوند مهندسی درج و خوانده می شوند سازمان سنجش و دانشگاههای مجری در بعضی موارد از اطلاق عنوان مهندسی به رشته شهرسازی دریغ می دارند . این امر موجب دلسردی دانشجویان و متعاقب ان محروم ماندن تعدادی از فارغ التحصیلان از مزایایی مانند عضویت در سازمان نظام مهندسی و تشکل های حرفه ای خواهد شد.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری