:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
يكشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۶
:: English Section
P نگاه منتقد
بازخوانی کتاب «معماری و اندیشه نقادانه» ۱

Architecture and critical imagination

Wayne Attoe
ترجمه: امینه انجم شعاع

همه واکنشهای متنوع انسانی به عنوان گونه ای از نقد تلقی می شود. چنین جامعیت و فراگیری با شیوه های بیانی متنوع به عنوان ابزار این واکنشها بیان می شود. بنابر این نقد صرفا یک بیان ادبی نیست چرا که ممکن است شخصی در یک آزمایشگاه یا کارگاه هنری و به وسیله یک دوربین عکاسی یا حتی یک ماژیک نوک نمدی، درست همانند منتقدی که ماشین تحریر در اختیار دارد و با نوشتن به نقد می پردازد ، به بررسی، ارزیابی، توصیف، تاویل یا تفسیر پدیده ای پرداخته و آن را مورد نقد قرار دهد. از این رو نقد باید از زاویه اهداف ، مفاهیم و روشهایی که به کار می گیرد، و نه بواسطه ابزار و شیوه بیانی که بر می گزیند، مورد تامل و بررسی واقع شود. دلیل دیگر عدم پذیرش مقوله نقد به عنوان نوعی از بیان ادبی صرف، این است که هر چند مباحث انتقادی کلامی در زمینه ادبیات کاملا پر مایه و مکفی به نظر می رسد اما هرگز جوابگوی وجوه گسترده و پیچیده موجود در سایر زمینه ها، از قبیل نقد معماری و نقد محیط ساخته شده سه بعدی نبوده و خود را با محدودبت هایی مواجه می بیند. وجوه ظریفی که شاید عکس، یک تصویر، یک نمودار و حتی یک کاریکاتور در بیان آن بسیار موفق تر عمل کند.

بدون شک مقالات انتقادی، تفاسیر و ارزیابیهای روزنامه ها، مجلات و ماهنامه های تخصصی، از رایج ترین نمونه های نقد معمارانه عصر حاضر اند. آدالوئیز هاکستیبل(Ada Louis Huxtable) که یکی از مشهورترین منتقدان آمریکایی است بیش از یک دهه برای خوانندگان نیویورک تایمز نقد نوشته است. پیش از او نیز لوئیز ممفورد برای گروه دیگری از خوانندگان و مخاطبان ، ستون ثابتی با عنوان « خط آسمان» در مجله نیویورکر اختصاص داده بود.

می توان ده روش به کار رفته برای نقد معماری را در سه گروه اصلی نقد معیاری، نقد تفسیری، و نقد توصیفی قرار داد.

نقد معیاری، نقدی که بر پایه یک اصل، قانون، نظام، گونه یا اندازه خاصی استوار است. این نقد از معیاری از پیش تعیین شده برای قضاوت در مورد اثر هنری پایه ریزی شده است. این معیار معمولا بدون توجه به اثر هنری از قبل تجویز شده و بر پایه آن سنجش و ارزیابی هر اثر هنری امکان پذیر خواهد بود.

نقد تفسیری، در ذات خود ممکن است بر انگیزاننده احساسات، خاطره انگیز یا تدافعی باشد. در نقد تفسیری اینکه یک محیط طراحی شده با یک سری معیارهای از پیش تعیین شده مطابقت دارد یا نه، جایگاه چندانی ندارد. بلکه آنچه در این نوع نقد مهم به نظر می رسد، این است که محیط طراحی شده از دیدگاه ویژه ای توسط مخاطب درک شود.

نقد توصیفی به تشریح کلامی پدیده های فیزیکی پرداخته و از ویژگیها و اتفاقات خاص زندگی طراح حکایت می کند و همچنین در مورد رویدادهای تاریخی تاثیر گذار بر روند طراحی ، ساخت و اجرای اثر معماری بحث می کند و به تفصیل به بررسی روند طراحی می پردازد. نقد توصیفی گاه به صورت نقد زمینه ای و گاه به صورت نقد زندگینامه ای ظهور یافته و گاه نیز به شرح روند بوجود آمدن اثر و به تصویر کشیدن اثر معماری می پردازد.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری