:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
جمعه، ۴ فروردين ۱۳۹۶
:: English Section
P نگاه منتقد
چرا بعضی به قید اسلامی|ایرانی در مورد معماری حساسند؟!

شش سال پیش داراب دیبا داراب ديبا» مدرس معماری، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به غیر عملی بودن معماری اسلامی، تاکید کرد: «...امروز به‌جای معماری اسلامی می‌توانيم بگوييم معماری معاصر جوامع مسلمان يا معماری كشورهای اسلامی ولی آوردن قيد اسلامی به معماری حالت سياسی و تاريخی به اين مقوله می‌دهد. به اعتقاد اين طراح، به‌روزشدن معماری اسلامی امری لازم است و عملی‌شدن آن با مشكلاتی كه وجود دارد تقريباً غيرممكن است...»؛ امسال هم در مصاحبه با هنر آنلاین می گوید: «در محافل بین‌المللی، آوردن ترکیب "معماری اسلامی" یادآور یک حالت تاریخی و قدیمی درباره معماری است. از دید منتقدان، وقتی می‌گوییم "معماری اسلامی" به این معنی است که نگرش ما در معماری امروز، نگرشی کلاسیک و گذشته‌گراست». و البته باز هم تکرار همان حرف های ۶ سال پیش در مورد اینکه «امروزه در محافل مختلف بحث بر سر معماری اسلامی است بدون آن که تعریف مشخصی از این نوع معماری وجود داشته باشد...» و «معماری به مرور زمان تغییر پیدا می‌كند ولی جوهره معرفتی‌اش ثابت می‌ماند. مسئله اصلی این است که این تغییر معمولا در قالب کالبد بنا به چشم می‌آید و بنابراین هر تغییر در کالبد را نمی‌توان دلیلی برای دور شدن از فرهنگ معماری کشور به حساب آورد...».

تا اینجای کار البته روی کاغذ به اصطلاح «شیک و مجلسی» و یک معمار، عضو هیات علمی دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، كارشناس وزارت مسكن و راه سازی، عضو موسس دفتر طراحی و مطالعات معماری و ... دارد از اینکه «در حال حاضر، دنیای دیجیتالی آدم‌ها را از طریق ارتباطات نوین به یکدیگر متصل کرده و فرهنگ نوینی را به عنوان دهکده جهانی به وجود آورده و همین موضوع باعث شده است که مسائل روز همه کشورها با هم پیوند داشته باشد...» حرف میزند [بماند که اگر من جای ایشان بودن از ترکیب دهکده جهانی استفاده نمیکردم و سعی میکردم با توجه به ادعای مصاحبه شوند کمی ترکیبات به روز تر به کار میبردم]، باری، ایشان دوست دارند که ما باور کنیم «تغییر در کالبد را نمی‌توان دلیلی برای دور شدن از فرهنگ معماری کشور به حساب آورد» و در ضمن «از ترکیب‌های راه‌گشاتری چون "معماری معاصر جوامع مسلمان" یا "معماری كشورهای اسلامی" استفاده کنیم»؛ یعنی » کلیت «معماری ایرانی اسلامی» را تقلیل دهیم به مثلا «معماری معاصر ایران مسلمان» یا اصلا «معماری معاصر ایران» یا اصلا همین را هم نگوییم چون «مسائل روز همه کشورها با هم پیوند» دارد و «در غیر این صورت ابزارهای جهانی دیگر حل کننده مسائل ما در این حوزه نخواهند بود». این برداشت من از صحبت های ایشان است. حال ممکن است منظورشان چیز دیگری بوده که لازم باشد خودشان توضیح میدهند.

با کمال احترام، دقیقا نمیدانم در طی ۶ سال گذشته ایشان چه بر اندشه شان اضافه کرده اند و یا اینکه حرف مرد یکی است و ایشان بر تصوراتشان ثابت قدمند ولی تقریبا شک ندارم که خودشان هم چندان تلاشی در تیوریزه کردن نظرشان نداشته اند؛ ببینید، موضع ایشان از آن جهت میتواند برای گروهی جذاب باشد که اعمال آن بسیار آسان است. قرار است که اصلا صورت مساله را پاک کنیم. یعنی از این ساعت دیگر اصلا بحث معماری ایرانی|اسلامی نباشد و با استفاده از «دنیای دیجیتالی» که «آدم‌ها را از طریق ارتباطات نوین به یکدیگر متصل کرده» [لابد منظورشان اسکایپ و فیس بوک و ماهواره اینها است، تلفن و پست و کبوتر نامه بر و اینها که قبلا هم بود] مسایل «معماری معاصر کشورهای اسلامی» را که الان با «مسائل روز همه کشورها» پیوند دار شده با بهره گیری از «ابزارهای جهانی» حل کنیم.

خوب نگارنده با کمال تواضع یک سوال از ایشان دارم؛ لطفا یک نمونه از این حل مساله پیوند دار با مسایل روز با بهره گیری از ابزارهای جهانی و از همان نوع که دوست دارند که تغییر زمان را لحاظ کرده ولی جوهره معرفتی‌اش ثابت مانده و مسئله اصلی این که «تغییر در کالبد دلیلی برای دور شدن از فرهنگ معماری کشور» نباشد برای ما یا خودشان بیاورند. اصلا بگویند منظورشان دقیقا از «دور شدن از فرهنگ معماری کشور» یا خود «فرهنگ معماری کشور» در حال حاضر چیست.

صادقانه عرض کنم که تنها اثر معماری که از ایشان سراغ دارم سفارت ایران در برلین است که با احتساب نظراتشان قاعدتا باید در مختصات اندیشه هایشان بگنجد. تصاویر این اثر در جستجوهای اینترنتی در دسترس است ولی من فقط به یک تصویر از یکی از نما های این بنا اکتفا میکنم. دوست دارم بدانم که اجازه میدهند این اثر را تجسم اندیشه ایشان با اشارات ذکر شده، بدانم؟ و البته دوست دارم باز هم بپرسم «چرا بعضی به قید اسلامی|ایرانی در مورد معماری حساسند؟!».

Iranian Embassy,Berlin - Darab Diba

و در ادامه یک تک نما از انستیتو جهان عرب در پاریس اثر ‌معمار ژان نوول. قضاوت البته چونان همیشه با مخاطبان.

Typical of Jean Nouvel's work is his attention to façade detailing, and this ... of an archetypal element of Arabic architecture


پینوشت؛
http://honaronline.ir/Pages/News-44194.aspx
http://news.aruna.ir/archives/2008/Apr/20/1644.php

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد